WOJEWÓDZKI PROJEKT EDUKACYJNY „KLUB ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA”
W naszym przedszkolu w roku szkolnym 2023/2024 realizowana była kolejna edycja wojewódzkiego projektu edukacyjnego „Klub Zdrowego Przedszkolaka”, składającego się z sześciu modułów:
1. Wirusoochrona
2. Szczepienia – profilaktyka chorób zakaźnych
3. Bezpieczne korzystanie ze słońca
4. Profilaktyka chorób odkleszczowych
5. Program edukacji antytytoniowej „Czyste powietrze wokół nas”
6. Ekologiczny program dla przedszkoli pt. „Skąd się biorą produkty ekologiczne”.
Głównym celem projektu było wspieranie prawidłowego rozwoju dzieci poprzez propagowanie zdrowego stylu życia oraz wzbogacanie wiedzy z dziedziny zdrowia, wykształcenie u nich postawy prozdrowotnej, nabycie określonych umiejętności oraz przyswojenie prawidłowych przyzwyczajeń i nawyków higieniczno-zdrowotnych.
Moduł I –Wirusoochrona
W ramach realizacji modułu I dzieci wzbogaciły wiedzę z zakresu dbałości o zdrowie oraz nabyły prawidłowe przyzwyczajenia i nawyki higieniczno-zdrowotne. Zapoznały się ze znaczącą rolą higieny rąk, będącą podstawowym środkiem zapobiegania przenoszenia się wirusów. Ważnym i istotnym elementem było zwrócenie uwagi na wszelkiego rodzaju wirusy. Dzieci podczas zajęć doskonaliły umiejętność dokładnego i starannego mycia rąk według instrukcji oraz korzystania z przyborów toaletowych (podczas codziennych czynności rutynowych). Poznały elementarne zasady prowadzenia zdrowego stylu życia poprzez zasady higieniczne z zakresu dbałości o czystość swojego ciała. Przedszkolaki przeprowadziły doświadczenie, obrazujące, co się dzieje z bakteriami podczas mycia rąk. Nauczyły się wierszyka dotyczącego mycia rąk oraz piosenki pt. „Mydło” a także wykonały pracę plastyczną związaną z tematyką higieny ciała. Dzieci doskonaliły umiejętności motoryczne korzystając z różnych kolorowanek oraz uczestniczyły w szeregu zajęć edukacyjnych w tej tematyce. Dodatkowo, w przedszkolu obchodziliśmy Światowy Dzień Mycia Rąk, którego data wypada na dzień 16 października.
Moduł II – Profilaktyka chorób zakaźnych
W ramach realizacji modułu II przedszkolaki poznały elementarne zasady prowadzenia zdrowego stylu życia poprzez prawidłowe odżywianie się i aktywność fizyczną. Dowiedziały się, co to znaczy być zdrowym oraz jak dbać o swoją odporność. Nabywały odporność organizmu poprzez hartowanie ciała w trakcie zabaw ruchowych w sali i na świeżym powietrzu. Dzieci miały okazję próbować nowych smaków a także zostały zapoznane z wartościowymi składnikami odżywczymi – warzywami i owocami. Dodatkowo, podczas zajęć zastanawiały się, jak się czują, kiedy chorują. Starały się odpowiedzieć na pytania „Jakie są oznaki choroby?”. Wspólnie doszły do wniosku, iż objawami towarzyszącymi chorobie jest np. katar, ból głowy, gorączka czy złe samopoczucie. Przedszkolaki miały również możliwość wzięcia udziału w zabawie „Poszukiwanie skarbów i pirackie potyczki”. Zdobyły wiedzę dotycząca szczepień, dowiedziały się, dlaczego, szczepienia są ważne w naszym życiu i jaki mają wpływ na zdrowie. Podczas zajęć przybliżony został zawód lekarza i pielęgniarki. Podsumowaniem modułu było słuchanie bajki edukacyjnej pt. „Nie boję się szczepienia” oraz wysłuchanie audiobooka o przygodach dzielnego niedźwiadka Szczepana.
Moduł III – Bezpieczne korzystanie ze słońca
W ramach realizacji modułu III dzieci opowiadały, z czym kojarzy im się słońce. Podczas pogadanki i prezentacji multimedialnej miały okazje dowiedzieć się, jak właściwie przygotować się do bezpiecznego sposobu przebywania na słońcu. Przedszkolaki wymieniały niezbędne atrybuty w tym zakresie takie jak: parasole przeciwsłoneczne, kremy z filtrami, okulary przeciwsłoneczne, kapelusze lub czapki. Poznały korzyści płynące z zabawy na świeżym powietrzu, poznały moc witaminy D, a także dowiedziały się jak groźne i niebezpieczne może okazać się w skutkach poparzenie słoneczne i jakie są jego objawy. Nie zabrakło też wielu zabaw, quizów, rozwiązywania zagadek. Podczas zajęć przedszkolaki wspólnie stworzyły kodeks bezpiecznej zabawy oraz wybrały się na spacer w czapkach, kapeluszach – chroniąc głowy przed promieniami słonecznymi. W trakcie trwania tego modułu dzieci nauczyły się zasad bezpiecznego korzystania ze słonecznej pogody.
Moduł IV – Profilaktyka chorób odkleszczowych
W ramach realizacji modułu IV dzieci zapoznały się z prezentacją multimedialną dotycząca podstawowych informacji na temat kleszczy. Dowiedziały się, jak wyglądają, jaką mają budowę i gdzie można je spotkać oraz jak się rozwijają. Dowiedziały się także, jakie miejsca na ciele są najbardziej narażone na ataki kleszczy i w jaki sposób się przed nimi chronić. Podczas oglądania prezentacji zdobyły wiedzę w zakresie profilaktyki chorób odkleszczowych, bezpiecznego usuwania ich oraz rozpoznawać objawy boreliozy wraz ze sposobami leczenia. Wykonały karty pracy – kleszczowanki oraz uczestniczyły w zabawach manualnych z wykorzystanie plasteliny.
Moduł V – Program edukacji an tytoniowej „Czyste powietrze wokół nas”
W ramach realizacji modułu V przedszkolaki ugruntowały wiedzę z zakresu dbania o czystość powietrza wokół nas. Poznały bohatera Dinusia i jego sposoby na utrzymanie czystości powietrza. Zdobyły wiedzę dotyczącą tego, czego nie należy robić, aby nasza planeta była zanieczyszczona, i w jaki sposób należy o nią dbać. Dzięki udostępnionym materiałom pogłębiana była wiedza w aspekcie ochrony przed narażeniem najbliższych na działanie dymu nikotynowego oraz kształtowanie świadomych i asertywnych postaw wśród dzieci. Dodatkowo, w trakcie realizacji modułu stwarzano sytuacje do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu – promując tym samym zdrowy styl życia.
Moduł VI – Realizacja ekologicznego programu dla przedszkolu „Skąd się biorą produkty ekologiczne”
W ramach realizacji modułu VI dzieci zapoznały się z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Dzieci z chęcią omówiły szczegółowo każdy element piramidy oraz samodzielnie uzupełniły ją w odpowiednie produkty na określonym poziomie. Dowiedziały się, co to są produkty ekologiczne, skąd pochodzą i czym się różnią od innych dostępnych produktów spożywczych. Poprzez podjętą bogatą inicjatywę edukacyjną, dzieci miały możliwość skorzystania z szerokiego wachlarza doznań sensorycznych. Podczas zajęć samodzielnie przygotowywały zdrowe śniadanie
z użyciem produktów z oznaczeniem BIO oraz miały okazję zrobić sok z marchewki, pomarańczy, banana czy jabłka. Co ważne, przed przystąpieniem do tej czynności pamiętały, żeby wszystkie produkty umyć przed obieraniem, a także po obraniu. Dodatkowo, przedszkolaki pojechały
na wycieczkę do gospodarstwa agroturystycznego „Pod skałką” w Przybynowie, gdzie odbyły się ekologiczne warsztaty, na których przygotowywały własne masło.