Od 15 listopada dzieci z grupy „Pszczółki” i ‘Żabki”, biorą udział w programie „Dzieci Mają Wychodne”. Program to propozycja edukacji dzieci w środowisku przyrodniczym, organizowana jako pogłębienie i uzupełnienie nauczania odbywającego się w budynku przedszkola.

Ta forma edukacji została nazwana „Edukacją na Wychodnym” i stanowi fundament  programu „Dzieci mają wychodne” rozpoczętego przez Fundację Rozwoju Dzieci w marcu 2021 r.
Podstawowym celem jest włączenie do praktyki placówki 3-godzinnych pobytów nauczycieli i dzieci w naturze, 1 raz w tygodniu, niezależnie od pogody. Program zachęca także rodziców do korzystania z tej formy spędzania czasu z dziećmi.

Korzyści edukacji na świeżym powietrzu to, przede wszystkim nieograniczona różnorodność możliwości uczenia się, jaką zapewniają otwarte przestrzenie. Druga korzyść odnosi się do rozwoju zdolności adaptacyjnych, umiejętności przystosowawczych, odporności psychicznej i szacunku do środowiska przyrodniczego. Ważnym aspektem jest także rozwój samodzielności dzieci rozumianej jako uwewnętrznianie reguł, powodów ich wprowadzania i momentów, kiedy należy je stosować, a kiedy można swobodnie wyrażać siebie. Wreszcie, doświadczenia na świeżym powietrzu stają się okazją do wzmocnienia współpracy z nauczycielami i wychowawcami, a także z innymi osobami, z którymi dzieci będą wchodzić w interakcje.

Środowisko uczenia na zewnątrz budynku bardzo różni się od tego wewnątrz. Oferuje przestrzeń i swobodę w próbowaniu nowego, odkrywania i eksperymentowania bez ograniczeń związanych ze pobytem wewnątrz (przestrzeń, obawa zabrudzenia, akustyka). Niektóre sytuacje edukacyjne będą miały miejsce tylko poza budynkiem. Doświadczenie zmiany pogody, szukanie owadów, tworzenie konstrukcji, prac artystycznych, malarstwo na dużą skalę. Takie działania motywujące dzieci do psychicznego i fizycznego zaangażowania, mogą odbywać się tylko na zewnątrz. W rzeczywistości wszystkie cele edukacyjne można osiągnąć na zewnątrz, jednocześnie poprawiając zdrowie i dobre samopoczucie dzieci. Dzieci na zewnątrz mogą szybko biegać, krzyczeć i piszczeć oraz dowiadywać się, co naprawdę potrafią ich ciała i głosy. Przestrzeń jest bardziej otwarta, mniej określona oraz im jest większa, tym bardziej nieograniczone są możliwości ruchu dzieci.

Edukacja na zewnątrz (Edukacja w środowisku przyrodniczym) jest pojęciem obejmującym wiele rodzajów aktywności, od zabaw na dworze, wiedzę o środowisku naturalnym, aktywności rekreacyjne i przygodowe, program osobistego i społecznego rozwoju, treningi budowania zespołu, rozwój umiejętności liderskich, edukację dla klimatu, terapię itd. Bezpośrednie doświadczenie na świeżym powietrzu jest bardziej motywujące, ma większy wpływ na dzieci i jest dla nich bardziej wiarygodne niż pokaz czy ćwiczenie z wykorzystaniem materiałów odzwierciedlających rzeczywiste obiekty.

Uczestnicy edukacji w przyrodzie uczą się przez to, co robią, tworzą, odkrywają. Poznają okolicę, siebie i innych, a także uczą się praktycznych umiejętności przydatnych w plenerze. Aktywności te łatwo rozwijają umiejętności uczenia się, dociekania, eksperymentowania, przyjmowania informacji zwrotnej, refleksji, krytycznego myślenia i współpracy. Uczenie się w prawdziwym świecie Chodzi nie tylko o to, że uczenie odbywa się w naturalnym środowisku, gdzie dzieci mogą dotykać, wąchać, słuchać i spostrzegać prawdziwe rzeczy, ale także o to, że każde ich działanie ma realne i rzeczywiste konsekwencje, że mogą zobaczyć rezultat swoich działań i sprawdzić swoje myślenie. Dzieci mają szansę odkrywać swoje potencjały i zdolności, o których nie miały pojęcia oraz rozwijać zaskakujące zainteresowania.

Zapraszamy do zapoznania się z materiałami ukazującymi korzyści z organizacji zajęć i swobodnej aktywności w naturze.

KLIKNIJ Dzieci mają wychodne

KLIKNIJ O programie DMW

KLIKNIJ O wychodnym dla rodziców

KLIKNIJ Dlaczego przebywanie dzieci w naturze jest tak ważne

LISTOPAD