Od 15 listopada dzieci z grupy Pszczółek i Żabek biorą udział w programie „Dzieci Mają Wychodne”. Program to propozycja edukacji dzieci w środowisku przyrodniczym, organizowana jako pogłębienie i uzupełnienie nauczania odbywającego się w budynku przedszkola.
Ta forma edukacji została nazwana „Edukacją na Wychodnym” i stanowi fundament programu „Dzieci mają wychodne” rozpoczętego przez Fundację Rozwoju Dzieci w marcu 2021 r.
Podstawowym celem jest włączenie do praktyki placówki 3-godzinnych pobytów nauczycieli i dzieci w naturze 1 raz w tygodniu, niezależnie od pogody. Program zachęca także rodziców do korzystania z tej formy spędzania czasu z dziećmi.
Korzyści edukacji na świeżym powietrzu to przede wszystkim nieograniczona różnorodność możliwości uczenia się, jaką zapewniają otwarte przestrzenie. Druga korzyść odnosi się do rozwoju zdolności adaptacyjnych, umiejętności przystosowawczych, odporności psychicznej i szacunku do środowiska przyrodniczego. Ważnym aspektem jest także rozwój samodzielności dzieci rozumianej jako uwewnętrznianie reguł, powodów ich wprowadzania i momentów, kiedy należy je stosować, a kiedy można swobodnie wyrażać siebie. Wreszcie, doświadczenia na świeżym powietrzu stają się okazją do wzmocnienia współpracy z nauczycielami i wychowawcami, a także z innymi osobami, z którymi dzieci będą wchodzić w interakcje.
Środowisko uczenia na zewnątrz budynku bardzo różni się od tego wewnątrz. Oferuje przestrzeń i swobodę w próbowaniu nowego, odkrywania i eksperymentowania bez ograniczeń związanych z pobytem wewnątrz (przestrzeń, obawa zabrudzenia, akustyka). Niektóre sytuacje edukacyjne będą miały miejsce tylko poza budynkiem. Doświadczenie zmiany pogody, szukanie owadów, tworzenie konstrukcji, prac artystycznych, malarstwo na dużą skalę. Takie działania motywujące dzieci do psychicznego i fizycznego zaangażowania, mogą odbywać się tylko na zewnątrz. W rzeczywistości wszystkie cele edukacyjne można osiągnąć na zewnątrz, jednocześnie poprawiając zdrowie i dobre samopoczucie dzieci. Dzieci na zewnątrz mogą szybko biegać, krzyczeć i piszczeć oraz dowiadywać się, co naprawdę potrafią ich ciała i głosy. Przestrzeń jest bardziej otwarta, mniej określona oraz im jest większa, tym bardziej nieograniczone są możliwości ruchu dzieci.
Edukacja na zewnątrz (edukacja w środowisku przyrodniczym) jest pojęciem obejmującym wiele rodzajów aktywności, od zabaw na dworze, wiedzę o środowisku naturalnym, aktywności rekreacyjne i przygodowe, program osobistego i społecznego rozwoju, treningi budowania zespołu, rozwój umiejętności liderskich, aż po edukację dla klimatu, terapię itd. Bezpośrednie doświadczenie na świeżym powietrzu jest bardziej motywujące, ma większy wpływ na dzieci i jest dla nich bardziej wiarygodne niż pokaz czy ćwiczenie z wykorzystaniem materiałów odzwierciedlających rzeczywiste obiekty.
Uczestnicy edukacji w przyrodzie uczą się przez to, co robią, tworzą, odkrywają. Poznają okolicę, siebie i innych, a także uczą się praktycznych umiejętności przydatnych w plenerze. Aktywności te łatwo rozwijają umiejętności uczenia się, dociekania, eksperymentowania, przyjmowania informacji zwrotnej, refleksji, krytycznego myślenia i współpracy. Uczenie się w prawdziwym świecie Chodzi nie tylko o to, że uczenie odbywa się w naturalnym środowisku, gdzie dzieci mogą dotykać, wąchać, słuchać i spostrzegać prawdziwe rzeczy, ale także o to, że każde ich działanie ma realne i rzeczywiste konsekwencje, że mogą zobaczyć rezultat swoich działań i sprawdzić swoje myślenie. Dzieci mają szansę odkrywać swoje potencjały i zdolności, o których nie miały pojęcia oraz rozwijać zaskakujące zainteresowania.
Zapraszamy do zapoznania się z materiałami ukazującymi korzyści z organizacji zajęć i swobodnej aktywności w naturze.
KLIKNIJ Dzieci mają wychodne
KLIKNIJ O programie DMW
KLIKNIJ O wychodnym dla rodziców
KLIKNIJ Dlaczego przebywanie dzieci w naturze jest tak ważne
LISTOPAD


GRUDZIEŃ
W czasie bloków tematycznych, dzieci z grupy Pszczółek i Żabek miały możliwość obserwacji ptaków oraz zjawisk atmosferycznych jak wiatr i deszcz. Chętnie przyglądały się ptakom, które zostały w kraju na zimę oraz roślinom, zarówno liściastym, jak i iglastym, ich owocom oraz grzybom. Najwięcej jednak radości i uśmiechu na twarzy wywołał śnieg 😉




STYCZEŃ
W tym miesiącu Pszczółki miały okazję zaobserwować różne oblicza zimy. Dzieci rozpoznawały i doświadczały różnych zjawisk atmosferycznych. Przedszkolaki mogły zaobserwować śnieg, mgłę, poczuć deszcz, mróz czy wiatr. Natomiast grupa Żabek podczas wyprawy miała okazję zobaczyć tropy zwierząt (zająca, ptaków). Zimowa, mroźna aura z początku miesiąca dostarczyła nam również pięknego lodu. Przedszkolaki mogły go dotknąć i określić strukturę, a następnie wykorzystać jako szkiełko do obserwacji świata.




LUTY
Luty przywitał nas wiosenną aurą. Obserwacja przyrody w promieniach słonecznych była bardzo przyjemnym przeżyciem, tym bardziej że każdy już tęsknił za wiosną :-). Niestety w kolejnych dniach temperatura znacznie się obniżyła, co miało bezpośredni wpływ na jakość powietrza i brak możliwości realizowania programu. Dopiero pod koniec miesiąca wiosna wróciła i sytuacja się poprawiła.


MARZEC
„W marcu jak w garncu” – tak najlepiej można opisać blok „wychodnego” – przedszkolaki zaliczyły wyjście w nieco gorszą pogodę by skorzystać z możliwości zabawy w kałużach, jak i długiego spaceru w pięknym słońcu. Wyjście doskonale wpisało się w realizację programu o czystym powietrzu, ponieważ dzieci mogły zobaczyć i poczuć skutki wypalania łąk. Nie zabrakło również poszukiwań wiosny. Wyposażone w lupy przedszkolaki odkryły wiele wiosennych kwiatów oraz zauważyły owady, takie jak mrówki i kowaliki.





W marcu Żabki wypatrywały zmian zachodzących w przyrodzie. Doskonaliły umiejętności matematyczne- przeliczały kwiaty, rozpoznawały je. Przeliczały bazie na gałązkach w dostępnym zakresie.
Przedszkolaki też przywitały wiosnę – rozdawały kwiaty z bibuły napotkanym ludziom.

KWIECIEŃ
W kwietniu dzieci z gr. „pszczółki”, były zobaczyć wiosnę w parku. Oprócz kwitnącej roślinności, mogły przyjrzeć się pływającym kaczkom. W kwietniu także w ramach akcji „Sprzątamy dla Polski”, „pszczółki” oczyszczały ze śmieci teren wokół przedszkola. Na koniec kwietnia przedszkolaki zagościły do owocowej części naszego ogrodu, by pooglądać kwiaty na drzewach i owoce na krzewach. Oczywiście pierwsze pytanie dzieci: „A kiedy będzie można je (owoce) zjeść”:-)



Dzieci z grupy „Żabek” w miesiącu kwietniu odwiedziły łąkę w poszukiwaniu i porównaniu wiosennych owadów. Przedszkolaki dowiedziały się, jakie jest ich znaczenie w przyrodzie. Dzieci również zbierały liście w celu porównania ich budowy, by finalnie utworzyć z nich zieloną kompozycję.

MAJ
W maju dzieci z gr. „Pszczółki” spędziły czas na zabawach muzyczno- ruchowych w ogrodzie. Były również na wycieczce w gospodarstwie edukacyjnym, gdzie mogły dowiedzieć się wielu informacji o zwierzętach, nakarmić je i pogłaskać. Podczas wycieczki do lasu mogły poobserwować dziuple, oraz słuchać śpiewu paków.

Podczas wyjazdu do Chlebowej Chaty w Brennej, dzieci z gr „Żabki”miały okazję skosztować tradycyjnego razowego chleba, a także wypiec i schrupać wyrobione przez siebie podpłomyki, okraszone domowym masłem, miodem lub ziołowym smalcem.
Dzieci z zaciekawieniem obserwowały piaskową kąpiel kur zamieszkujących ekskluzywny wolno wybiegowy kurnik.
Z zaangażowaniem karmiły kozy, owce i baranki czekające niecierpliwie w stajni.
Poznały sposób działania żurawia, pomagającego mieszkańcom wioski w wyciąganiu wody z głębokiej studni!
