„Wellbeing at school”
„Wellbeing at school” w Brukseli. W trakcie wydarzenia odbyła się gala rozdania nagród eTwinning Prizez 2024. W kategorii wiekowej od 0 do 6 lat zwyciężył projekt ,,The sense of Rainbow colours”, który powstał dzięki międzynarodowej współpracy naszych nauczycielek – Pauliny Stiler oraz Aleksandry Armady z partnerami z Czech, Słowacji oraz Armenii.
Projekt eTwinning “Sen Dodo”.
Dobrej jakości sen, poza aktywnością ruchową i zdrowym odżywianiem jest niezbędnym składnikiem dobrostanu psychicznego dzieci i dorosłych.
Zagadnienia związane ze snem, działania twórcze z wykorzystaniem elementów sztucznej inteligencji, doświadczenia językowe a nawet elementy kodowania pojawiły się w polsko- francuskim projekcie “Sen Dodo” realizowanym przez Żabki.
Jeśli chcecie wspólnie z nimi posłuchać koncertu Chrapiącej Orkiestry i autorskiej wersji kołysanki “Twinkle Twinkle Little Star”, nauczyć się od księżyca życzeń “dobrej nocy” w językach wszystkich kontynentów czy rozwiązać międzynarodowy Snoring Quiz (zagadkę chrapankę) – zapraszamy do zapoznania się z rezultatami projektu.
Są dostępne pod linkiem https://bit.ly/sendodoresults
oraz poprzez kod QR:
Gratulujemy Żabkom!
Rodzice zainteresowani naszymi autorskimi kartami ewaluacji snu oraz rekomendacjami WHO w tym zakresie, zachęcamy do pobrania plików:
Rekomendacje WHO dziecięcy sen
Karta ewaluacji snu dzieci POBIERZ
Projekt eTwinning „The Sense of Rainbow Colours”.
W roku szkolnym 2022/2023 w Przedszkolu z Oddziałami Specjalnymi i z Oddziałami Integracyjnymi nr 48 w Zabrzu, zrealizowano międzynarodowy projekt „The sense of Rainbow colours”. Był to projekt eTwinning o kolorach, wielobarwnych eksperymentach i polisensorycznych zabawach z tęczą. W projekcie wzięły udział dzieci w wieku przedszkolnym z Polski, Słowacji, Czech oraz Armenii. Trwał on od października 2022r. do stycznia 2023r. Łącznie w projekt zaangażowało się 6 grup przedszkolnych z oddziałów ogólnodostępnych (1), integracyjnych (2) oraz specjalnych (3). W naszej placówce w projekt zaangażowane były 2 grupy: II „Motylki” (Aleksandra Armada) oraz IIIs „Duszki” (Paulina Stiler). Projekt został zapoczątkowany po międzynarodowej konferencji kontaktowej w Warszawie, odbywającej się pod hasłem „Creative learning environment at kindergarten”. “The sense of Rainbow colours” został nagrodzony Krajową Odznaką Jakości, Europejską Odznaką Jakości oraz znalazł się w gronie laureatów w konkursie “Nasz projekt eTwinning 2024” zajmując II miejsce w Polsce, a także jest zwycięskim projektem w Europie w kategorii wiekowej od 0 do 6 lat.
10 czerwca 2024 mieliśmy ogromną przyjemność, uczestniczyć w uroczystej gali rozdania nagród, w której zostało uhonorowane nasze Przedszkole za niezwykłe działania edukacyjne oparte na międzynarodowej współpracy online i kreatywnym wykorzystaniu TIK. Wydarzenie, jak co roku objęte było honorowym patronatem Ministra Edukacji.
Ceremonia, prowadzona przez Radosława Brzózkę, odbyła się w pięknej scenerii Zamku Ujazdowskiego w Warszawie gromadząc wyjątkowych gości. Tegorocznym laureatom gratulowali sama Pani Ministra Edukacja Barbara Nowacka oraz Wiceministra Edukacji i Przewodnicząca Rady Fundacji dr Joanna Mucha.
Nauczycielki Aleksandra Armada oraz Paulina Stiler miały również zaszczyt gościć w Ministerstwie Edukacji Narodowej, gdzie otrzymały oficjalne gratulacje od Pani Wiceministry Edukacji i Przewodniczącej Rady edukacji dr Joanny Muchy.
Link do artykułu na temat projektu: ZOBACZ
Link do artykułu w gazecie Miasto Zabrze:
Link do galerii z ceremonii wręczenia nagród: ZOBACZ
Link do publikacji na temat zwycięskich projektów w konkursie eTwinning 2024r.:
Link do nagrania z ceremonii wręczenia nagród:
Projekt eTwinning „The Adventure of Caterpillar”
W roku szkolnym 2023/2024 realizowano projekt eTwinning na arenie międzynarodowej pt. „The Adventure of Caterpillar”. Projekt powstał na podstawie książki Eric Carle pt. „Bardzo głodna gąsienica”. Projekt promuje zdrowy styl życia, zdrowe odżywianie, ale również celem projektu było: łączenie edukacji outdoor z technologią cyfrową. Stawiał na rozwój komunikacji, kreatywności, pracy zespołowej i integracją dzieci z ASD. Poszerzał wiedzą poznawczą o znajomość dni tygodnia, postrzeganie owoców wszystkimi zmysłami(węch, smak, dotyk, słuch), doskonalenie umiejętności muzycznych, rozwój umiejętności komunikacji, poznanie cyklu życia motyla. W projekcie wzięły udział dzieci jak uprzednio dzieci w wieku przedszkolnym z Polski, Słowacji, Czech oraz Armenii. Trwał on od października 2022r. do stycznia 2023r. Łącznie w projekt zaangażowało się 6 grup przedszkolnych z oddziałów ogólnodostępnych (1), integracyjnych (2) oraz specjalnych (3). W naszej placówce w projekt zaangażowane były 2 grupy: II „Motylki” (Aleksandra Armada) oraz IIIs „Duszki” (Paulina Stiler).
„Anyone could become an abstrakt artist”
„Anyone could become an abstrakt artist” – realizacja projektu międzynarodowego z krajem partnerskim – Łotwą. Celem projektu było poznanie przez dzieci elementów sztuki abstrakcyjnej oraz samodzielne malowanie obrazów poznanych malarzy na podstawie odwzorowania ich przez dzieci. Zorganizowanie wernisażu powstałych prac. Przygotowanie wystawy prac plastycznych prezentującej twórczość dzieci. POBIERZ PREZENTACJĘ
Projekt E-Twinning pt. „Dyniowisko”
Dzieci z grupy VIII „Wiewiórki” biorą udział w ogólnopolskim projekcie eTwinning pt. „Dyniowisko”. Głównym założeniem projektu jest poszerzenie wiedzy na temat dyni w rozumieniu przyrodniczym oraz rozwijanie aktywności i wyobraźni twórczej poprzez różnorodne wykorzystanie dyń w działaniach edukacyjnych. Wykonując zadania projektowe dzieci będą kształtować umiejętność poszukiwania oraz rozwijać swoją inwencję twórczą. Przedszkolaki będą wzajemnie inspirować się z kolegami z innych placówek, co będzie dla nich ciekawym doświadczeniem.
„Dyniowisko” – realizacja projektu ogólnopolskiego. Celem projektu było poszerzenie wiedzy na temat dyni w rozumieniu przyrodniczym oraz rozwijanie aktywności i wyobraźni twórczej poprzez różnorodne wykorzystanie poznanego warzywa w działaniach edukacyjnych. POBIERZ PREZENTACJĘ
Od 2006 roku nauczyciele naszego przedszkola wraz ze swoimi podopiecznymi realizują międzynarodowe i krajowe projekty edukacyjne w Programie eTwinning.
eTwinning to społeczność przedszkoli i szkół z całej Europy (i nie tylko) współpracujących ze sobą za pomocą mediów elektronicznych. Realizowane tematy projektów i podejmowane aktywności są zintegrowane z podstawa programową wychowania przedszkolnego i odpowiadają na potrzeby rozwojowe oraz zainteresowania dzieci. W toku zadań i kreowanych rezultatów projektu wykorzystywane są dostępne w przedszkolu technologie informacyjno–komunikacyjne, programy i aplikacje, a nawet elementy sztucznej inteligencji.
Działania projektowe umożliwiają dzieciom rozwijanie kompetencji społecznych-uczą współpracy w parach czy niewielkich zespołach (także międzynarodowych), wzmacniają umiejętność komunikowania się, otwierają na różnorodność kulturową.
Więcej informacji o Programie eTwinning tutaj: KLIKNIJ
Projekty realizowane w naszym przedszkolu mają charakter interdyscyplinarny. Najczęściej ukierunkowane są na nabywanie wiedzy, umiejętności i postaw w obszarze językowym (w tym czytelniczym), kulturowym, przyrodniczym, zdrowotnym, sensorycznym. Jak dotąd podejmowaliśmy współpracę projektową z partnerami z takich krajów europejskich jak: Islandia, Hiszpania, Francja, Słowenia, Włochy, Czechy, Słowacja, Chorwacja, Grecja, Wielka Brytania.
Nauczyciele koordynujący projekty od lat zdobywają Krajowe i Europejskie Odznaki Jakości świadczące o wysokim poziomie merytorycznym i jakości prowadzonej współpracy. Wyjątkowe jak na etap wychowania przedszkolnego działania dzieci i nauczycieli są dostrzegane i doceniane w europejskich i polskich konkursach Programu.
Dwukrotnie przyznano nam tytuł laureata konkursu europejskiego: II miejsce w kategorii wiekowej 4-11 lat za projekt „Talking pictures” (link: KLIKNIJ) oraz I miejsce w kategorii projektów promujących czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży za projekt „Read the World” (link: KLIKNIJ).
Wielokrotnie otrzymaliśmy nagrody w konkursach ogólnopolskich, a nagrodzone projekty stanowią przykłady dobrych praktyk dla przedszkoli – szeroko opisywane w publikacjach Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Doświadczenia projektowe naszej placówki wraz z artykułami tematycznymi pani Anny Krzyżanowskiej stanowią treść najnowszej publikacji FRSE pt. „Edukacja przedszkolna z eTwinning” (link: KLIKNIJ)
Zachęcamy do zapoznania się z projektem „The sense of ranbow colours’ realizowanym w grupie „Motyli” i „Duszków”, który jest laureatem tegorocznego konkursu ogólnopolskiego „Nasz projekt eTwinning 2024” w kategorii przedszkoli. Link: KLIKNIJ
Ciekawe linki:
Publikacja “Through democracy to literacy” (projekt Erasmus+/eTwinning): https://throughdemocracytoliteracy.files.wordpress.com/2017/11/project-publication-tdtl.pdf
Projekt “(lat.) penna” – edukacja przyrodnicza, tematyka ptaków i ich piór: KLIKNIJ
Projekt „From picture to adventure” – interdyscyplinarny projekt inspirowany kulturą i przyrodą: KLIKNIJ
Projekt „Exploring the World with Maria and Isaac” – projekt naukowy KLIKNIJ
Projekt “Talking pictures” – interdyscyplinarny projekt przyrodniczo-kulturowy KLIKNIJ
Projekty eTwinning angażują dzieci, rodziców oraz zespoły nauczycieli, a czasem stają się ich pasją. Jesteśmy przekonani, że to czego wszyscy uczymy się z pasją, na zawsze w nas pozostaje. Z eTwinning pozostaje radość poznawania świata i przyjaciele tak bliscy, choć tak dalecy!
Nasze przedszkole jest niezwykłe – to Przedszkole Twinning !